Thursday, October 8

Kenangan Haji


Aku kat Arafah

Group Malaysia bersiar-siar di Arafah

Aku dan Bos aku lepas melontar

Aku nampak awan berbentuk kalimah Allah ni pada hari terakhir melontar di Mina

Sa'ie masa time haji sangat berbeza dengan Sa'ie time umrah

Ternampak beberapa crain sedang membuat kerja bena Sa'ie 4 tingkat

Inilah dia keadaan tawaf masa waktu haji. Awas ketika tawaf ada segelintir hamba Allah tak bertanggungjawab membuang batu melontar sekitar lantai tawaf kalau terpijak teramatlah sakit.

Aku tengok mak dan bapak aku tengah sibuk bersiap sedia untuk haji akan datang ni.. teringat pulak aku masa aku mengerjakan haji tahun lepas.. Pengalaman haji tahun lepas adalah pengalaman yang aku tak dapat lupakan sampai bila2. Aku sebenar nyer tak pernah terfikir nak buat haji tahun lepas. Dah rezki aku dapat kerja di Saudi jadi aku ambil kesempatan untuk mengerjakan nyer.. Disebabkan tak pernah terfikir nak buat haji, aku tahun lepas banyak kena dam.. Maklumlah aku tak pernah pergi krusus haji tu pun main ikut buku je.. Dam yang paling besar aku kena seekor kambing sebab nyer aku tak buat tawaf widak sebelum aku keluar kota Makkah Al-Mukarramah, aku ingat sama je cam tawaf widak sunat rupa2 nyer aku tak boleh keluar dari kota Makkah selagi aku tak menunaikan tawaf widak Haji.. Nasib baik lah ade lutfi dapat gak aku merujuk beberapa pekara dengan dia.. Kalau diberi peluang lagi untuk buat haji, aku nak buat dengan iklas dan kusyuk, kalau boleh aku nak buat tampa membuat sebarang kesilapan dalam haji.. Insyaallah Amin.. Kepada mak dan abah buatlah haji dengan penuh kesabaran,iklas dan kusyuk moga2 mak dan abah mendapat haji yang mabrul insyaallah..

3 comments:

iYda Juhar said...

huh.. jeles nih.

mahu ke sana juge. hehhe

Makcu said...

haji nazif..
ana ternganga mlihat gambo langit ade kalimah Allah tu..
whoahhhh!



*laa..g besday party ke kajang, kat saujana impian, dokek sgtlaa gan umah sy!awat tak singgah heehehhe!

Hj Ahmad Nazif Ishak said...

makcu tak pernah bagi contact no cam mane nak roger huhuhu..